När Jazzfestivalen kom till Ystad

Exklusiv intervju med Jan Lundgren

Världsberömde pianisten Jan Lundgren kan i år se tillbaka på 10 år som upphovsman och konstnärlig ledare för Ystad Sweden Jazz Festival. Allt började med ett möte på ett tåg där han och Thomas Lantz fick idén till en internationell jazzfestival i Ystad där Jan, med sitt stora kontaktnät, skulle bistå med artisterna. Idag är festivalen en av de mest betydelsefulla i Europa, vilket man fick bevis på från oväntat håll.

När många festivaler kämpar med att få artister och publik att komma så har Ystad Sweden Jazz Festival lyckats varje år med just detta.

– Ja, det är vi så klart otroligt glada för. Ett starkt minne jag har är från första festivalen där vi inte visste om det skulle gå att arrangera något liknande i lilla Ystad. Den ekonomiska risken var överhängande och skulle festivalen gå back så hade det varit jag och några till som hade fått skjuta till pengar. Men vi var övertygade om att det skulle fungera och publiken strömmade till. Varje konsert, redan första året, var i stort sett utsåld och publikens stående ovationer var helt fantastiskt. Efter allt arbete vi lagt ner så hade festivalen blivit en succé.

De som jobbar med festivalen gör det helt ideellt.

– Alla som är inblandade i festivalen jobbar helt ideellt. Alla – från volontärerna som säljer biljetter och runt-om-kring arrangemang till styrelsen – jobbar utan ersättning. Det är riktiga eldsjälar som är lika hängivna som jag och de gör ett fantastiskt arbete. Alla har ett stort hjärta för just jazzen.

Quincy citat 3

I år firar festivalen 10 framgångsrika år.

– Det har varit 10 helt fantastiska år. Redan andra eller tredje året var vi uppe i publiksiffror som vi bara hade drömt om och artisterna som vi engagerade gillade verkligen vår festival. Vi hade nått vårt mål vad beträffar sålda biljetter och i ett läge där nog många hade valt att expandera ytterligare så tyckte vi att vi hade nått fram till ett bra omfång, både konstnärligt ochpublikmässigt. Att utöka antalet artister eller dagar ville vi inte eftersom vi kände att både vi i ledningen samt våra underbara volontärer inte kunde jobba mer utan att tumma på kvaliteten. Vi är mycket nöjda med hur festivalen utvecklat sig inom de ramar vi hade önskat så årets festival innehåller lika många artister och scener som vanligt.

Ystad Sweden Jazz Festival är numera ett begrepp, även internationellt.

– Helt klart. Det har väl i och för sig inte varit speciellt svårt att få tag på artister men det kräver en hel del arbete ändå. Jag kan nog påstå att festivalen har ett väldigt gott internationellt rykte och betraktas som en av de mest betydelsefulla. Just den konstnärliga höjden och allt jobb som läggs ner runt festivalen är verkligen uppskattat.

När nu festivalen firar sitt jubileum så finns det säkert några speciellt minnesvärda ögonblick.

– Första året var ju väldigt speciellt. I och med att vi inte var säkra på om det skulle gå att arrangera en festival, eller snarare om det skulle gå ihop rent ekonomiskt, så var det ju extra spännande. Alla konserter var i stort sett utsålda och med artister som Toots Thielemans och Benny Golson så blev varje konsert något alldeles speciellt. Vi är mycket glada över att välkomna Benny Golson också till årets festival.

2012 hade vi glädjen att ha självaste Quincy Jones här. Tänka sig att ha en av världens bästa musiker, låtskrivare och producenter på plats här i Ystad. Vi kunde inte betala något gage till honom men han kom ändå, med hela sitt följe, och vi genomförde en helt magisk konsert, ”A Quincy Jones Celebration”, tillsammans med Sveriges jazzadel. Vilken kväll! Quincy Jones utnämnde också vår festival till en av de viktigaste i Europa.

JanLundgren 5besok liggande 1

Foto: Harri Paavolainen, Massimo Fiorentino, Kristoffer Juel, Gunilla Davidsson